Ännu hopp för banan?

E. Wanfors Foto och montage WOHBREAKING NEWS

Än kanske inte hoppet är ute för Västerdalsbanan, i varje fall delen Rågsveden – Repbäcken – Borlänge. En ljusglimt har visat sig öster om Vansbro.

Nyligen nu i maj har helt ny räls lagts in vid Ilbäcken mot Kvarnsjön av järnvägens personal på en sträcka av drygt 4 kilometer. Det var absolut nödvändigt då rälsen var hårt nedsliten. Det här öppnar ju ett hopp för Fiskarhedens sågverks AB som vill lasta sin produktion om 300 000 kubikmeter i Malungfors.

Trafikverket har sagt nej men generaldirektör Malm var inte fullt så kategorisk, han hade sagt att detta inte behöver betyda nedläggning. Den tjänsteman som sade nej och var chef för trafikverket är det inte längre, han har fått annat jobb har det sagts.

Att rusta upp bandelen Malungsfors-Malung och senare delen Malung -Rågsveden bör inte medföra några svårare kostnader och i synnerhet om man ställer dem mot de inkomster som Fiskarhedens transporter kan ge för järnvägen. Jag hoppas att det vid årsskiftet är full fart med godstransporter också från Malungsfors.

Ett annat positivt tecken är att det nya signalsystemet som utgjort en svår prövning för järnvägsmyndigheterna har börjat fungera bättre. Det var länge sen vi hörde att bommarna vid järnvägskorsningarna stannade kvar nere fastän tåget passerat.

Erik Wanfors den 15 maj 2014, publicerat av W. O. Harutun.


Kommentarer

Ännu hopp för banan? — 1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *