Fiskarheden räddar Västerdalsbanan

Onsdagen den 26 mars 2014 kan bli historiskt.

 

Fiskarheden räddar Västerdalbanan

Fiskarheden räddar Västerdalbanan

Det var den dagen som Dalapressen kunde ge hopp till alla järnvägs älskare och meddela att fiskarhedens Trävaru AB i sälen begär att få börja lasta sin stora produktion i Malungsfors i stället för att köra den med lastbil tvärs över Sverige och skeppa den från Söderhamn det är ju inte småsaker det rör sig om här.

Deras nuvarande årsproduktion är över 300 000 kubikmeter och eftersom företaget åter är inne i en ny expansionsperiod siktar man på att nästan fördubbla den. Det här innebär att i stället för att banan om tre år skulle rivas upp kan det bli motsatsen, en livlig godstrafik som kommer att ge banan lönsamhet och därmed öppna för möjligheter till återuppbyggnad till Sälen och framtida persontrafik med en stor turisttrafik.

Enligt vad jag hört från säker källa finns det nu också flera som vill anlita banan för virkestransporter från Malungsfors vilket kommer att ge ännu mer trafikinkomster till järnvägen. Det här har blivit möjligt genom en överenskommelse mellan Fiskarhedens Trävaru AB och transportföretaget Rush Rail AB som kör tågen från Virkesterminalen i Vansbro till Kvarnsveden och Gävle samt från Sveden Trä AB i Rågsveden. Man vill försöka få igång trafiken redan från kommande årsskifte.

Men som man kunde vänta sig är inte järnvägsmyndigheterna intresserade, deras uttalande kan tolkas som att man inte vill ha någon trafik. Man är inte särskilt inbjudande. Regionchef Yngve Frey vid trafikverket har uttalat sig i DT – Han menar att banan inte är trafikabel i nuvarande läge, den igenväxt och timmerterminalen behöver åtgärdas. Han jämrar sej över att man gått fel väg med ärendet. Först borde man ha pratat med järnvägsmyndigheten d.v.s. med honom själv. Han säger inte nej, men svänger sig liksom han ville slippa undan. Här kan nämnas att fiskarheden tidigare begärt att få lasta i Malungsfors, men nekat av järnvägen.

Vad fiskarhedens Sågverks AB och rush Rail AB istället borde mötts av från ett affärsdrivande verk, som järnvägen ska vara, är en utsträckt hand och ett välkommande att trafikera banan samt löfte om omgående åtgärder för att ställa den i trafikabelt skick.

Jag undrar hur järnvägen skött underhållet, banan borde ju vara trafikabel omedelbart om man inte rent av saboterat det för att slippa trafik.

Erik Wanfors, mars 2014. Publicerat den 7 april 2014


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *