Hjälp till rädda banan

Nu behövs massor av demonstrationer och viljeyttringar om vi ska rädda västerdalbanan kvar och få tillbaka persontrafiken som Malung skänkte bort genom att gå med på att banan fick rivas upp ända till Malungsfors. Det var ju SJ:s plan för att kunna få bort de höga siffrorna i persontrafiken vilka gav en för SJ ofördelaktig statisk när man skulle börja planera fortsatta åtgärder för att få bort resten av banan. Sen kom ju nya saker in som förstörde för SJ.

vad var det Eriks sa? foto och montage WOH

vad var det Eriks sa?
foto och montage WOH

Varför fick inte Vansbro vara med när Malung förhandlade med SJ? Varför krävde Vansbro inte med kraft att få vara med och säga nej, Vi var ju ännu mer berörda än Malung. Minns inte om Bror Forsberg var med då, han hade slagit näven i bordet åt Hagelin. Det var väl han som satt vid andra sidan?

Men det kom in saker som förstörde SJ-planerna. Flottningen nedlades och de som skulle ha annan transport än i vatten valde tåget det var det bästa transportsättet för virkestransporterna till Kvarnsveden och Gävle. Det var nog inte SJ glada åt.

Virkesterminaler måste byggas i Mora, Vansbro, Björbo och Malungsfors. Därtill kom ett litet sågverk också danska Collstrop men det gick inte så länge.  Man kan förmoda att allt för dyra transporter blev för betungande. Malungsfors blev visst den första terminalen som lades ner. Men den hade varit lämplig för Fiskarheden som växt upp under tiden och dessförinnan Swedens Trä i Rågsveden.

Det är tack vare de sistnämnde som inte banan blivit nedlagd ända till Vansbro. Varför var det ingen som protesterade när fiskarhedens sågverk ville använda terminalen i Malungsfors, men nekades. Här skulle ju Malung ha protesterad och satt fart på Lissola också. Den fina väg som SJ lovade Malung för att gå med på rivningen av banan till Malungsfors är inte stort bättre i dag, ett uppenbart löftesbrott av SJ. Här bör Malung undersöka möjligheterna att klämma åt SJ, det hade de kunnat göra då SJ för länge sedan hotade med nedläggning. Ta fram protokollsutdrag och ta upp det i riksdagen eller regeringen. Det kommer att ge resultat. Uttalanden i tidningarna lyssnar inte SJ på det ska vara uppvaktningar med hård karaktär för att få staten att lyssna.

Dalarna har ju riksdagsledamöter som man ofta ser uttala sig om Dalabanan vilket är gott och väl. Men sällan hör man några uttalanden om Västerdalsbanan. För att verka lojala mot glesbygden lägger de någon gång in också i önskemålen. Men gör de något egentligt arbete för att få den banan kvar? De borde ju vara angelägna att få ännu mera passagerare till Dalabanan därifrån. De borde ju vara intresserade av att sälen fortsätter att växa eller tycker de kanske att det räcker?

Om de är verkligt intresserade av både Västerdalsbanan och Innlandsbanan borde de ju slå sig i lag med riksdagsledamöterna från Värmland och göra en gemensam motion till riksdagen där de begär att den fattar ett beslut att SJ:s olika grenar som trafikverket m.fl. inte får fatta beslut om nedläggningar som de gör nu. En sådan sak skall riksdagen enbart få besluta om.

Det är enda metoden att låta folkmeningen vara med och bestämma och bevara demokratin. Annars blir det en fruktansvärd byråkrati som trycker ner allt.

Det har redan gått för långt. Ni dalaledamöter i riksdagen och regionstyrelsen förstår ni att jag tycker att ni är allt för slöja? Tänk på att det är valår och man har ett kryss att använda. Om du inte visar energi för glesbygden och små orter kan det bli få kryss och det leder kanske till att du får stanna hemma. Tänk på det.

Skulle ha publicerats den 7 april 2014.

Publicerat den 18 april 2014 av Wahan Ohaness harutun.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *