INLANDSBANAN AKTUELL.

Västerdalsbanan nu räddad

Västerdalsbanan räddad foto och montage WOH

Västerdalsbanan räddad foto och montage WOH

I fredagstidningen den 30 maj talades det om att 22 kommuner utefter södra delen av Inlandsbanan hade samlats för att av generaldirektör Malm få information om vad man tänker göra med banan. Malm ställde inte upp utan skickade Tommy Jonsson att informera. Av hans information framgick att Trafikverket inom de närmaste åren avser att göra en del renoveringar enligt fastlagda planer. Han kunde inte lova att delen Mora-Kristinehamn skulle öppnas igen. Han pratade om den dåliga delen av E 16 mellan Hulån och Vansbro som fått vänta länge på att bli åtgärdad.

I tidningen står inget om att han lovade något om när detta vägbygge skulle startas. Det verkade inte som han lovade någonting, han sade dock att det pågick diskussioner om att köra virke längs Västerdalsbanan. Ingenting om när eller varifrån. Vägbygget Hulån – Vansbro har framflyttats fyra-fem gånger, nu är det dags?

Min egen frågeverksamhet till Trafikverket har lämnat mycket mer pessimistiska svar om Inlandsbanan. Man har ansett det icke motiverat att återuppta någon trafik på Inlandsbanan, den har låg bärighet och saknar elektrisk drivkraft har det sagts i ett brev där man svarar på tre olika brev med frågor.

Jag har flera gånger begärt att få uppgift om vart man ska anföra klagomål men inte fått det. På mig verkar trafikverket på något sätt skräckslaget att utsättas för frågor. Jag har laglig rätt att få svar ofördröjligen står det i lagen. Det tog lång tid innan jag alls fick något svar. Jag har inget större förtroende för de inom järnvägens förvaltning som jag har skrivit till.

Västerdalsbanan nu räddad!

Jonsson nämnde bara att det pågick diskussioner om att köra virke på Västerdalsbanan. Den som tittade på lokalnytt från Dalarna-Gävleborg den 28 maj blev naturligtvis glad att få se vd för Fiskarhedens Sågverk Ab Ola Larsson på Malungs Bangård där han meddelade att man nu diskuterade om att få börja lasta på Malungs station tills banan var iordningsställd till Malungsfors. Kanske det skulle några kunna gå om några månader hoppades han. Detta betyder att Trafikverket nu sadlat om och är med på att ta emot Fiskarhedens stora produktion. Därmed är Västerdalsbanan räddad.

Tack Ola Larsson du har gjort vad inga andra kunnat.

Erik Wanfors, publicerat den 4 juni 2014

 

 

 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *