JÄRNVÄGEN AUTOMATISERAR TIDTABELLEN

Ett nytt grepp tas av järnvägen, de ska slopa det gamla systemet med grafiska tidtabeller för tågen. Jag minns dem från mina järnvägsår. De liknade faktiskt en gärdesgård när man tittade på en sådan tabell med tågen inritade. E. Wanfors Foto och montage WOHDen ska man ta bort. Den kallades ”grafen” på järnvägsspråket och användes av många kategorier tjänstemän. Den var praktisk och man slapp slå i böcker, allt fanns på bild. Nu ska ll det bli elektroniskt i stället vilket skall vara mera flexibelt.

Det här skall också minska förseningarna skriver man i den alerta tidningen Ny Teknik.  Men nuvarande grafiska tidtabellen måste sparas två år i förväg och den var inte så lätt att ändra för en tågledare vid olika förseningar och andra komplikationer. Forskning om det här har pågått i Linköping och andra platser sammanfattningsvis kallas forskningen, som startades under 2013 för Kajt. I forskningen deltar Linköpings och Uppsala universitet, Tekniska Högskolan, Blekinge Tekniska Högskola, VTI och Sics Swedish ICT.

Vissa projekt pågår i Boden och på Malmbanan med analyser. Trafikverket deltar också och betalar 75 % av kostnaderna som är 15 miljoner. Så när det här är klart kanske det blir lättare att vara tågledare i Sverige. Men hur kommer det här att fungera vid datastörningar?

Skrivet av Erik Wanfors i april 2014. Publicerat av WOH den 1 maj 2014


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *