Kostymen är för stor!

Jag hade lovat att skriva om ”miljömisslyckandet” plats 233, lönerna på plats 287 och Åtgärdsplan 2019 som ingen politiker eller förvaltningschef kunde förklara innehållet. Nästa ”överraskning” blir rankningen av demokratiberedningen som jag redan varnat förvaltningen för konsekvenserna. En total riktningsändring måste genast tas annars är misslyckandet determinerat.

Kostymen är för stor sa vi redan i oktober 2002. Därför måste vi byta ut cheferna.

Låt mig börja med att förklara att prognosen för 2019 är felaktig som varje år hittills och är inget annat än gissningar och antaganden. Att kostymen är för stor konstaterade jag redan efter en vecka då jag i oktober 2003 började med politiken. Det konstaterade även SKL experterna den 21 april 2008. Trots allt är det glädjande att nu även förvaltningscheferna börjar fatta det. Men, kommer det att hjälpa? Knappast.

WOH

Rapporten som inte fick kommenteras av oppositionspolitiker (Kommunpartiet) är i princip samma som för tio år sedan och bekräftar nästa misslyckanden utan några förslag till lösningar.

Åtgärdsplan 2019 godkändes inte av mig och mitt parti då ingen politiker kunde besvara mina argumentationer eller förklara innehållet, den återremitterades. Åtgärdsplanen var och är en bluff som vi inte hade problem med att avslöja. Ett skumt försök att lura kommuninvånarna.

Tidigt 2018 föreslog jag anställnings och inköpstopp med dispens för behöriga lärar- anställningar, Larsson (KD) menade riktigt är att ekonomin är ansträngd, men det finns inget behov för anställningsstopp och att man har bra koll på ekonomin. Ett negativt resultat på 8 miljoner kronor anser Larsson som bra koll på ekonomin. Vilket moraliskt förfall Larsson. Voteringen blev tio mot en i Ks. Mindre än ett år senare har de fattat att jag hade rätt och gör nu som jag föreslog. Vi hade rätt igen.

Det är samma politiker och samma förvaltningschefer som har suttit vid makten. De enda som byts ut på löpande band är K-cheferna. De så kallade ”höga cheferna” försvarar varandra och ser till att själva få sitta kvar. Mitt förslag var och är det samma, byt ut dem genast och börja på nytt. De är förbrukade/invecklade och kommer aldrig att prestera utan att agera emot sig själva.

Kommunchef, ekonomichef och personalchef ska ha den samlade bilden vad som sker i verksamheten, det påminner mig om en kommentar av den senaste k-chefens kommentarer ”ni bråkar ju bara hela tiden”. Den metoden har man praktiserat tidigare och misslyckats.

Det ska bli varje chefs ansvar att anpassa verksamheten till budget, effektiviseringar och reduceringar. Detta är en del av KP:s krav som förklaras med att hålla Budgetdisciplin. Problemet är ytterligare försämringar inom vård, skola etc. pga. chefernas och politikernas oförmåga.

WOH

Det är bara att konstatera att kommunens kostym är för stor och att vi måste minska den. 2003 föreslog jag en personal minskning på 30 personer, partierna kom överens om 15 personer. Det året ökades istället personalstyrkan med 42 personer. Skillnaden nu är att vi saknar kompetent folk som inte är välkomna av förvaltningen.

Det vore bra om man tog höjd och arbetade fram en åtgärdsplan med siktet inställt på en besparing på 30 miljoner kronor. Kostnaderna för politiken är skyhöga. Kostnaderna för effektivisering av verksamheterna förstörde kommunens ekonomi och fortsätter, fotfolket går på knäna, personalpolitiken är under all kritik, demokratin är obefintlig och oppositionen ”Kommunpartiet” kämpar ensam mot etablissemanget.

Nio miljoner genom utjämningssystemet anser man som en ljusning. Det påminner mig om våra ”älskade” nyinvandrade som hellre satsar på att få bidrag än att jobba.

Facit: Politikerna och förvaltningen har nu förstått att de är tvungna att följa Kommunpartiets krav för att lyckas, men jag är tveksam om deras ledningsförmåga. Det är för många aktörer som vill dirigera tonsättningen, men det finns ingen dirigent.

Jag vill påminna er igen om kommentaren av den senaste k-chefen ”ni bråkar ju bara hela tiden”.

Wahan Ohaness Harutun Grundare och ordförande, Kommunpartiet Vansbro kommun.

 

 


Kommentera

E-postadressen publiceras inte.